Home - Staging. Co to je a proč pomáhá?
Když jsem v roce 2006 přicházel s myšlenkou home - stagingu, všichni na mě koukali divně. Přece si každý doma před prodejem uklidí, to je jasné, ne?

Když pominu fakt, že to mnoha prodávajícím jasné nebylo a dodnes lze najít v inzerci fotky bytů s přeplněnou koupelnou všelijakými lahvičkami, kuchyňskou linkou s rozdělanou večeří a podobné hrůzy, pro drtivou většinu lidí to bylo nové a ani realitní makléři s přípravou nemovitosti před prodejem neměli zkušenost.

Home - staging je ale víc, než jen úklid před prodejem. Je to podobné jako s autem. Neprodáváte ho od bláta s nepořádkem uvnitř. Naopak, auto je vyluxované, naleštěné, uklizené, navoněné, s umytým motorem, platnou technickou a připravenou dokumentací. Nebo by alespoň mělo být, pokud má být prodej úspěšný. Autobazary toto vědí a auta u nich tak vypadají. Ale zanechme aut, nás zajímají byty a domy.
Emoce a pocity hrají při koupi větší váhu, než jsme ochotni si připustit. Pojďme tedy od dveří bytu nebo branky u domu si projít celou naši domácnost. Jako bychom do ní vstupovali poprvé. Jaký dojem na nás dělá? Co nás hned "uhodí" do očí? Je to pohled na kvetoucí řadu barevných květů, které nás přivádí ke vchodovým dveřím domu nebo se prodíráme přerostlými větvemi keřů, zasahujících hodně do naší cesty a šlehající nás do tváře? Cítíme při vstupu do předsíně jemnou příjemnou vůni nebo pach z desítek párů bot ve vstupní části? Máme pocit, že jsme někomu vpadli do domácnosti uprostřed uklízení či vaření nebo na nás dýchá neutrální domácnost, u které si umíme představit, že by byla naše. Pokud nás jako první přepadne chuť utéct, jak si můžeme takové místo představit jako náš domov? Negativně na nás může působit mnoho vjemů. Například zvířata v domácnosti, nevoňavé prostory nebo přímo puch, špínavé zdi, plíseň v koupelně, opadaná omítka, přeplněnost místností, hluk, nepořádek, mnoho lidí při prohlídce a další.

Řekli jsme si tedy, jak ne. Co je naopak žádoucí? Je dobré si kritickým okem projít celou domácnost po tom, co jsme ji uklidili. Opravit vše, na co jsme již dávno rezignovali. Vrzající dveře, kapající kohoutek, odpadlou omítku. Vhodné může být i vymalovat. Můžete si samozřejmě říci, že do starého bydlení nebudete již nic investovat. A prodat ho o pár set tisíc levněji, aby ho vůbec někdo koupil Nebo investovat svůj čas a případně pár tisíc korun a prodat ho rychleji a za zajímavou cenu. Každá věc má sice svého kupce, ale ne vždy vám musí dát tolik, kolik byste si představovali. Home - stagingem si však můžete hodně pomoci.
Když jsme odstranili vše, co by mohlo negativně působit na zájemce o koupi, je čas se se starým domovem rozloučit. Teď to bude domov někoho jiného, takže tomu přizpůsobíme vzhled bytu. Sundáme všechny osobní fotografie, vše, co je spojeno s námi. I když zde ještě pár týdnů budeme bydlet, můžeme nechat na odiv oku zájemce jen to nejnutnější. Pokoje by co nejvíce měly působit neutrálně, jako například pokoj v hotelu. Tam je také nábytek, ale již ne něčí osobní věci. Což neznamená, že vše nahážeme do vestavěných skříní. I do nich někdy, zejméne ženy, rády nahlédnou. Stejně nás čeká balení a vynášení věcí ven, můžeme tedy již s předstihem jistě některé věci z bytu odnést.
Blížíme se k závěru, byt je čistý, neosobní, už zbývá jen ho ozdobit a rozsvítit. Vkusné dekorace na správných místech vzbudí zájem. Při prohlídkách budeme potřebovat hodně světla. Aby místnosti zářily světlem a čistotou, zkontrolujeme všechny žárovky ve svítidlech, případně je vyměníme. Nakonec všechny místnosti znovu projdeme. Pokud je vše v pořádku, byt je připraven na pořízení fotodokumentace a my připraveni přivítat první zájemce u koupi.

Pokud si na přípravu nemovitosti před prodejem sami netroufáte, napište nám, rádi vám pomůžeme.